Експрес-обстеження, як підготовчий етап комплексного впровадження
Експрес-обстеження підприємства здійснюється на підготовчому етапі впровадження, тобто після отримання пропозиції про виконання проєкту, але до укладання договору впровадження. Метою такого обстеження є у відносно стислі строки надати команді впровадження необхідний і достатній рівень розуміння особливостей об'єкта впровадження, його поточний рівень автоматизації, вимоги, які висуваються до результатів автоматизації, на рівні керівництва компанії і очікування ефекту від впровадження на рівні основних груп користувачів майбутньої інформаційної системи.
В процесі експрес-обстеження бізнес-аналітиком здійснюється збір й аналіз інформації, зокрема:
- з'ясовуються стратегічні та оперативні цілі впровадження, як на рівні підприємства в цілому, так і окремих його підрозділів;
- збираються дані про основні потоки вхідної та вихідної інформації на підприємстві в межах структурних підрозділів;
- виявляються ролі користувачів інформаційної системи та збираються зразки вхідної та вихідної інформації;
- описуються бізнес-процеси, які необхідно автоматизувати або реорганізувати перед автоматизацією;
- виявляються та фіксуються вимоги, що можуть вплинути на вибір програмного і технічного забезпечення майбутньої інформаційної системи;
- виявляються та фіксуються вимоги, що потребуватимуть доопрацювання типового програмного забезпечення в напрямку його адаптації до бізнес-процесів замовника.
Таке обстеження здійснюється без глибокого занурення, лишаючи задачі з проєктування і моделювання для подальших етапів розробки проєкту. Потрібно розуміти, що експрес-обстеження, в силу свого поверхневого характеру, може дати команді впровадження лише загальне уявлення про трудомісткість проєкту, а, відповідно, і надані на даному етапі оцінки вартості та строків проєкту, як правило, формулюються у вигляді вилки "від" і "до", з подальшим уточненням після завершення проєктування.
Зібрана в ході експрес-обстеження інформація узагальнюється у вигляді "Протоколу експрес-обстеження" довільної форми, в якому, за результатами проведеного аналізу, обов'язково фіксується:
- оптимальний перелік технологій, які будуть використані в процесі побудови автоматизованої інформаційної системи підприємства (платформи, конфігурації, механізми обміну між різними системами);
- наводиться перелік стратегічних й тактичних цілей і задач, які мають бути досягнуті в результаті автоматизації на рівні підприємства в розрізі окремих бізнес-процесів;
- здійснюється опис основних бізнес-процесів підприємства на момент впровадження у вигляді блок-схем;
- фіксуються узагальнені функціональні вимоги користувачів та бажаний стан бізнес-процесів після впровадження, як в короткостроковій, так і довгостроковій перспективі.
Протокол експрес-обстеження та підготовлений на його основі поетапний план впровадження виносяться на обговорення на розширену робочу групу з обов'язковим залученням усіх відповідальних представників з команди впровадження зі сторони замовника. В ході обговорення узгоджується плановий бюджет часу та орієнтовний бюджет проєкту. Результатом такого опрацювання також стає узгоджений сторонами поетапний план ("road map") впровадження.
Для проведення експрес-обстеження бізнес-аналітиками використовуються наступні методи:
- Інтерв'ю. В ході бесіди з уповноваженими представниками клієнта здійснюється збір інформації про дійсний стан бізнес-процесів, проблеми та недоліки, притаманні існуючій на підприємстві інформаційні системі (слабкі місця в процесах збору, накопичення і обробки інформації), яких користувачі хотіли б позбутися в ході подальшої автоматизації.
- Моделювання. Передбачає побудову й опис бізнес-процесів у вигляді блок-схем, схем документообігу тощо. При цьому на схемах можуть фіксуватись як існуючі елементи, так і елементи, які мають бути побудовані (трансформовані) в процесі автоматизації, якщо це необхідно для розуміння подальшого розвитку проєкту, і може в подальшому суттєво вплинути на архітектуру нової системи.
- Письмове опитування. В процесі такого опитування бізнес-аналітиками використовуються різного роду анкети і опитувальники, підготовлені завчасно, в процесі відповіді на які користувачі надають інформацію щодо поточного стану бізнес-процесів.
- Збір та аналіз нетипових первинних документів і звітних форм. Здійснюється збір вхідної та вихідної інформації по окремих бізнес-процесах і структурних одиницях підприємства. В ході збору визначається актуальність таких форм і доцільність їх перенесення в майбутню автоматизовану систему.
Таким чином, в ході експрес-обстеження командою впровадження набувається загальне уявлення про характер і масштаби робіт, які необхідно виконати. Експрес-обстеження не є завданням для розробки системи, оскільки не містить конкретних технічних рішень, за допомогою яких повинні бути вирішені ті чи інші задачі з впровадження, а радше є основою для подальшого проєктування.
Замовнику варто пам'ятати, що оцінки, які даються за результатом експрес-обстеження, завжди і в усіх без винятку команд впровадження залежать від їх досвіду і типовості проєкту впровадження. Вони в обов'язковому порядку уточнюються після підготовки повного комплекту проєктної документації. Це особливо важливо пам'ятати компаніям, які проводять тендери та надають перевагу командам впровадження, з огляду на оцінки, надані ними за результатами експрес-обстежень.
Для підготовки до експрес-обстеження представникам замовника необхідно:
- Сформувати команду впровадження з числа найбільш досвідчених працівників (як правило по одному від структурних підрозділів) та призначити керівника проекту, відповідального за комунікацію в середині команди замовника із правом прийняття остаточного рішення.
- Підготувати схему організаційної структури підприємства чи групи компаній. Представники робочої групи від замовника повинні бути готовими детально розповісти про основні бізнес-процеси, учасниками яких є їх структурні підрозділи, із розкриттям змісту головних функцій основних груп персоналу таких підрозділів (менеджери, старші менеджери, комірники, завідувачі тощо).
- Підготувати електронні скан-копії вхідних та вихідних первинних документів, з якими працює структурний підрозділ, або які використовуються в рамках бізнес-процесів. По кожному документу потрібно дати коментар який розкриває: хто (посада) складає документ, коли, для чого (для кого), кому(куди) і яким чином передає (видає).
- Підготувати електронні скан-копії звітів, які використовуються в підпорядкованому структурному підрозділі або в рамках бізнес-процесів. Звіти необхідно попередньо очистити від конфіденційної інформації. По кожному звіту необхідно дати коментар, який розкриває: хто (посада) готує звіт, за якими даними і за які періоди, коли, для чого (для кого), кому(куди) і яким чином (авторозсилка, відправка) передає .
- Бути готовим розповісти про проблемні (вузькі місця) в існуючих потоках руху інформації (чи є випадки коли документи/звіти не передаються, передаються невчасно, виправляються заднім числом, переробляються і.тд.). Надати інформацію в яких підсистемах і які саме автоматизовані процеси збільшують навантаження на персонал.
- Розкрити бажаний стан за результатами автоматизації на поточну перспективу (дати відповідь на питання "Яким мінімальним вимогам має відповідати система, щоб Ви могли виконувати необхідні Вам функції?").
- Розкрити бажаний стан за результатами автоматизації в стратегічній перспективі (дати відповідь на питання "Якою ви бачите систему за рік, три, п'ять?").